Viimeisen opiskeluviikon tunnelmia

Tällä viikolla on viimeistelty kurssitöitä ja vietetty aikaa sekä vanhempien että muiden vaihto-opiskelijoiden kanssa. Lukuloman alkaessa monet vaihto-opiskelijat lähtevät reissaamaan ympäri Eurooppaa. Niin teki myös kämppiksemme Rebeca, joten seuraavan kuukauden aikana asumme täällä vain kolmistaan.

Maanantai oli minulle tämän kevään viimeinen pitkä luento- ja harjoitusryhmäpäivä yliopistolla. Samalla päivään liittyi odotusta, koska vanhempani matkustivat maanantain aikana Espoosta tänne. Maanantaina viimeiselin myös opetuksen ja vanhempien tulon odottelun lomassa viimeisen ArcGIS-kurssin harjoitustyön, joka liittyi lyijypitoisuuden ja orgaanisen aineksen määrän havainnollistamiseen Galwayssä ja Irlannissa. Vanhempien saapuessa myöhään maanantai-iltana Galwayhin, kävin katsomassa heidän hostelliaan ja teimme pienen kierroksen Galwayn keskustassa. He olivat toki aika väsyneitä reissupäivän ja myöhäisen saapumisajankohdan johdosta.

Tiistaina lähetimme vanhempani Cliffs of Moherille päiväretkelle. Tiistai oli myös päivä, jolloin minulla oli viimeiset luennot käytävänä ja esseet palautettavana. Tiistai-iltana kävimme sitten syömässä The Cellar  Bar-nimisessä ravintolassa vanhempieni kanssa. Tämän jälkeen siirryimme vielä Monroe’s Tavern -pubiin seuraamaan irlantilaista musiikkia ja tanssia. Tuo ravintola oli sama, jossa kävimme myös Jyväskylästä tulleiden Juhan, Lauran ja Samin kanssa. Äiti maistoi myös ensimmäisen kerran Guinness-olutta, jota hän ei kuitenkaan erityisen hyvänä pitänyt. Tiistain jälkeen hän suosikin vaaleampia oluita.

The Cellar Bar ja Monroe's Tavern
Keskiviikon pidimme ostostentekopäivänä Galwayssa. Tai ehkä äiti oli eniten innostunut kauppojen kiertämisestä. Jotain hän niistä löysikin. Keskiviikkona vanhempani pääsivät myös tutustumaan asuntoomme ja valmistimme heille lounaaksi kalakeittoa. Keskiviikko-iltana kävimme lisäksi tutustumassa yliopiston kampusalueeseen. Siellä meidän oli myös tarkoitus mennä syömään ylioppilaskunnan ravintolaan, mutta ravintola-annosten tilaus olisi kestänyt siellä juuri sillä hetkellä yli tunnin. Menimmekin sitten keskustassa sijaitsevaan meksikolaistyyliseen ravintolaan syömään. Keskiviikko-iltana kävelimme myös joenrantaa pitkin ja törmäsimme iltahämärässä mielenkiintoiseen moottorilla varustettuun liitovarjolennokkiin, josta GIF-tiedosto alapuolella. Toki tuo liitovarjo ei ollut ainoa erikoinen viritelmä, mitä olemme täällä Irlannissa havainneet. Läheisestä talosta lähtee joka aamu mies moottorilla varustetulla maastopolkupyörällä liikenteeseen. Mopopyörässä ei ole rekisteriä saatikka valoja. Ei se varmaankaan laillinen ole :D.

Lieneekö läheisten Aran saarten asukas :D (illaksi kotiin)
Alkuviikkoa (maanantai-keskiviikko) voisin luonnehtia yliopisto-opiskelujen puolesta pettymykselliseksi tai ärsyttäväksi, koska useat Venlan luennoista olivat todella lyhytkestoisia, eikä niissä ollut juuri mitään sisältöä. Jyväskylän yliopiston tarjoamien kurssien viimeisillä luennoilla kerrataan tyypillisesti tentteihin tulevia asioita syvällisemmin kuin täällä. Lisäksi yksi Venlan luennoista sijaitsi eri luokassa, mitä kalenteriin oli merkattu tai sitä ei ollut laisinkaan. Luokassa, jossa kurssi tyypillisesti otti paikkansa pidetiin tällä viikolla aivan toisen kurssin kertausluento. Keskiviikkona minua ja Venlaa alkoi myös ärsyttämään suunnattomasti se, että yliopiston Erasmus -järjestö ilmoitti tekevänsä retken Belfast -nimiseen kaupunkiin seuraavalla viikolla, vaikka he olivat vastanneet juuri viikkoa ennen Venlalle, että Belfastiin ei olla todennäköisesti lähdössä. Erasmus -järjestö oli kehottanut meitä varaamaan oman matkan Belfastiin ja niin toimimmekin. Olimme ostaneet alkuviikosta Venlan ja Sisselin kanssa bussiliput Galwaystä Dublinin kautta Belfastiin ja takaisin sekä varanneet hostellin. Koska Erasmus -järjestön matka Belfastiin tuli edullisemmaksi kuin oma matkamme, aloitimme järjettömän säätämisen bussilippujen ja hostellien perumisen suhteen. Saimme onneksi kaiken muun peruttua, paitsi Dublin-Belfast -välin bussiliput.

Pohdimme myös tällä viikolla Venlan kanssa opintojen vaativuutta suhteessa Jyväskylän yliopiston tarjoamiin kursseihin. Olemme havainneet, että kaikilla täällä käymillämme kursseilla on seurattu tarkkaan opiskelijoiden osallistumista, sillä lähes kaikkien kurssien luennoilla on kiertänyt nimilista. Lisäksi jokainen täällä suorittamamme kurssi on sisältänyt harjoitustöitä (GIS-harjoitustyöt ja laboratorioharjoitukset). Harjoitustöistä on lisäksi tullut laatia arvioitavia esseitä/kirjoitelmia. Lisäksi minun käymälläni kurssilla on ollut harjoitustentti. Voisi sanoa, että täällä joutuu tekemään kurssien aikana enemmän töitä kuin Jyväskylän yliopistossa, jossa usein riittää pelkkä tenttiin lukeminen. Toki Jyväskylässäkin ollaan menossa siihen suuntaan, että kursseilla on enemmän harjoitustehtäviä sekä vuorovaikutteista oppimista ja itse tenttien merkitys vähenee.

Torstaina lähdin aamuvarhaisella kävelemään Salthillin rannoille vanhempieni kanssa Venlan lähtiessä yliopistolle harjoitusryhmään. Pitkän kävelyretken jälkeen kiertelimme vaihteeksi kauppoja läpi ja kävimme ruokakaupan kautta asunnollamme. Illalla kävimme sitten syömässä ravintolassa kalaa ranskanperunoilla ja juomassa Irish Coffeet. Minä tosin en oikein tuosta kahvista innostu, vaan juon mieluummin oluen. Myöhään torstai-iltana kämppiksemme Rebecan poikaystävä saapui myös asunnollemme Chilestä.
Ei, ei se vieläkään ole hyvää!

Perjantaina oli aika lähettää vanhemmat Galwayn kaupunkimuseossa vierailun päätteeksi bussilla kohti Dublinin lentokenttää ja alkaa miettiä, miten nopeasti tämä loppuvaihto tuleekaan kulumaan. Toukokuun puoleen väliin ei ole enää pitkä aika ja siinä välissä käymme vielä Belfastissa ja Dublinissa. Lisäksi Venlan äiti ja isovanhemmat tulevat tänne noin viikoksi. Perjantai-iltana Rebeca halusi kutsua muita vaihtareita viettämään iltaa asunnollemme, josta lähtisimme myöhemmin keskustan yöelämään. Otimme haasteen tietenkin vastaan, vaikka kulunut viikko väsyttikin. Korttipelejä pelaillessa ja musiikkia kuunnellessa kello olikin pian jo puolen yön ja päädyimme lähtemään läheiseen pubiin, yökerhon sijasta. Ilta oli kuitenkin mukava.

Vanhemmat Galwayn kaupunkimuseossa.
Nyt viikonloppuna olemme levänneet ja valmistautuneet tulevan maanantain reissuun kohti Belfastin kaupunkia. Toki Venla kävi lauantaina shoppailemassa ja kahvilla Sisselin kanssa. Tänään sunnuntaina kämppiksemme Rebeca ja hänen poikaystävänsä lähtivät lähes kuukauden kestävälle matkalle Eurooppaan ja Pohjois-Afrikkaan. Koska tänään taivas on pilvetön ja ilma lämmin, suuntaamme varmaankin kohta ulkoilemaan. Nyt kirsikkapuut ovat lopettaneet kukintansa ja omenapuut ovat juuri puhkeamassa kukkaan. Tilanne muistuttaa toukokuun loppupuoliskoa Suomessa.