Pohjois-Irlanti, Belfast ja terveiset Suomesta

Nyt kun ollaan sitten jo lomalla (ei oikeastaan kyllä olla... tentteihin pitäisi ankarasti lukea) niin päätettiin vähän reissailla. Reissumme määränpää oli tällä kertaa Pohjois-Irlanti. Pieniä vastoinkäymisiä lukuunottamatta matka oli mahtava ja itse ihastuin Pohjois-Irlannin maisemiin ja Belfastin kaupunkiin. Tämän seikkailun jälkeen saimme vieraita Suomesta, sillä äitini sekä isovanhempani tulivat käymään. Heidän kanssaan ollaan kierrelty hiukan Galwayta ja lauantaina kävimme Moherin jyrkänteillä nauttimassa kesäisestä säästä. Tänään he lähtivät vielä kierrokselle Connemaraan ja Kylemore abbeylle, jonka jälkeen suunnittelimme kokkaavamme heille illallisen täällä meidän asunnolla.

Pohjois-Irlannin matkamme alkoi maanantaina. Heräsimme melko aikaiseen aamulla ja suuntasimme askeleemme kohti yliopiston vanhaa päärakennusta, jonka edestä nousimme bussin kyytiin. Vastoinkäymiset alkoivat heti menomatkalla, sillä suunnitelmissamme oli saapua Belfastiin noin klo 13.00, mutta koska matkalla tuli yllättäviä taukoja (mm. bussikuskin 45 min ruokatauko, jota ei kuulemma olisi oikeasti tarvinnut pitää, sillä matkan piti kestää alle neljä tuntia) niin olimme Belfastissa noin klo 15.30 ja hostellilla vähän vaille neljä. No ei tässä muuta, mutta matkaan kuuluivat hop-on hop-off bussiliput ja viimeinen bussikierros lähti kello 16. Emme kerenneet enää klo 16 lähtevään kiertoajeluun, sillä liput täytyi hakea toiselta puolelta kaupunkia. Tästä pettymyksestä selvittyämme päädyimme kiertelemään kaupunkia jalkaisin. Suurin osa paikoista meni kiinni klo 17, joten nähtiin paljon rakennuksia vain ulkopuolelta. Belfastin yliopisto (Queen's University Belfast) ja sen lähellä oleva puisto sekä kasvihuone olivat upeita paikkoja!

Yliopisto
Illalla kävimme syömässä Wetherspoon -nimisessä ravintolassa, jonka jälkeen päätimme mennä katselemaan joenrannan nähtävyyksiä. Belfast on kyllä kaunis kaupunki pimeälläkin!

Janne sai ison kalan

Tiistaina meille oli suunniteltu koko päivän retki Giant's Causewaylle, joka on UNESCOn maailmanperintökohde. Pakko sanoa että tiistai oli tämän reissun hienoin ja onnistunein kokemus. Bussikuskimme oli hyvin asiantunteva ja hauska, hän jopa lauloi!

Hän kertoi paljon Belfastin historiasta ja nykyisistä tavoista. Kuulemma Belfastin aksentti on valittu maailman seksikkäimmäksi aksentiksi (Lähde: bussikuski). Mielenkiintoisena asiana saimme kuulla ja nähdä, kuinka vuonna 1998 loppunut sisällissota näkyy vielä tänä päivänä. Ihmiset asuvat alueilla, joissa muut samanmieliset asuvat ja nämä alueet on merkattu erilaisin värein. Alueilla, joilla ihmiset olivat lojaaleja Irlannin tasavallalle heilui Irlannin lippu ja näillä alueilla saattoi olla maalattuna mm. katulamppujen varsissa raidat oranssilla, vihreällä ja valkoisella. Tämä ilmaisi siis sitä, mihin väestöryhmään nämä asukkaat tunsivat itsensä kuuluviksi. Jos asukkaat taas olivat lojaaleja Iso-Britannialle ja kunigattarelle, heidän alueellaan liehui Iso-Britannian lippu ja katulamppujen varret oli maalattu valkoisella, punaisella ja sinisellä. Tällaisia alueita oli ympäri Pohjois-Irlantia sekä myös Belfastin sisällä. Matkan aikana kävimme Carrick-a-Rede riippusillalla (UPEA), Bushmills viskitislaamolla (Viskinhajuinen) ja lopulta Giant's Causewaylla (Upea, mielenkiintoinen ja tuulinen).

Bushmills viskitislaamo

Menossa kohti riippusiltaa
Silta

Tuulista oli myös Carrick-a-Rede:llä

Behind the scenes
:O
Giant's Causeway
Näimme myös muutamia Game of Thrones kuvauspaikkoja matkan varrella. Yksi siisteimmistä paikoista oli Castle Black jonka lähelle ei saannut pysähtyä tai edes hidastaa, sillä sarjan valmistajat haluavat pitää kaiken siihen liittyvän salassa. Jonkinlaisen videon siitä kuitenkin sain napattua.

Castle Black. Tuolla kun oikein siristää.
Lord's port of Pyke (vähän väärä kuvakulma mut oli vaan 10 min aikaa :D)
Larrybane
Retkipäivä oli pitkä, mutta antoisa. Illalla päätimme jälleen kierrellä kaupunkia ja ottaa kuvia upeista rakennuksista ja pimenevästä Belfastista. Kävimme myös katsomassa, miltä Titanic Belfast näyttää pimeällä. Tarkoituksenamme oli siis käydä siellä seuraavana päivänä tutustumassa Titanicin historiaan ja siihen, kuinka se rakennettiin. Titanic rakennettiin Belfastissa, joka oli myös sen lähtöpaikka. Titanicin viimeinen pysähdyspaikka sijaitsi Irlannin Cobh:ssa, joka on kaupunki aivan Irlannin eteläkärjessä. Titanic Belfast -museo oli hienon näköinen rakennus. Ilta sisälsi myös pientä komiikkaa, sillä museon pyöröovi oli edelleen käynnissä (museo sulkeutuu klo 17) ja ihmettelimme, että saako siitä mennä läpi. Näimme nimittäin jonkun menevän ovista sisään. Jos se olisi vaikka sellainen kulkutunneli... (HAHA) Noh Sissel meni pyöröovista sisään ja saman tien tajusin tilanteen, kun sisällä oleva vartija lähti kävelemään Sisseliä kohti. Ovi oli varmaan ihan vahingossa unohtunut pyörimään työntekijöiden toimesta. Sissel tajusi tilanteen myös nopeasti ja kääntyi takaisin kiirehtien pyöröovien kautta ulos. Vartija, joka oli lähtenyt kävelemään kohti Sisseliä, pysäytti ovet ja me jatkoimme matkaamme rakennuksen takapihalle naureskellen.

Titanic Belfast
City hall
Keskiviikko olikin viimeinen päivä Belfastissa ja Pohjois-Irlannissa. Kävimme aamulla nopeasti ottamassa kuvia erään ostoskeskuksen tornista sekä lähdimme taas kohti Titanic Belfastia, tarkoituksenamme nyt kiertää museo läpi kotaisin. Tässä oli myös yksi juttu, joka meni pieleen matkassamme. Matkamme oli siis järjestänyt Erasmus student network (ESN), jolle olimme maksaneet lipuista. Lippujen hintaan kuului hostelli, bussit, hop-on hop-off bussi sekä Titanic Belfast. Titanic Belfast -lippujen ostossa oli kuitenkin tapahtunut jotain, emmekä sitten saaneetkaan niitä lippuja, joista olimme maksaneet, vaan meidän piti ostaa uudet liput. Saatamme saada palautusmaksun ESN:ltä ensi viikolla, mutta katsotaan mitä tapahtuu. Pääsimme kuitenkin Titanic Belfast museoon ja se oli mielestäni todella mielenkiintoinen! Toki meillä oli tosi vähän aikaa museon kiertämiseen, sillä tarkoituksenamme oli käydä vielä Titanicin taksilla, SS Nomadic:lla sekä kiertämässä niin paljon hop-on hop-off bussilla kuin mahdollista (hop-on hop-off bussin liput olivat onneksi vielä käytettävissä!). Paluumatkamme Galwayhyn alkoi klo 14, joten kiirettä piti. Kerkesimme kuitenkin nähdä paljon ja pukeutua SS Nomadic:lla Titanicin aikaan kuuluvaan tyyliin.

SS Nomadic

Hop-on hop-off
Hop-on hop-off bussin kiertoajelun kerkesimme myös käymään melkein kokonaan. Kuulimme monia tarinoita Belfastin historiasta ja näimme paljon katutaidetta. Oli jännä huomata kuinka paljon Belfastin synkästä historiasta pystyimme vielä näkemään. Kaupungissa oli vielä pystyssä muuri joka erotti kaksi eri asuinaluetta toisestaan, poliisi asemien ympärillä oli korkeat muurit ja paljon valvonta kameroita, joka paikassa oli muistomerkkejä ja näimme myös muutamia erittäin huonossa kunnossa olevia rakennuksia. Nykyäänhän Belfast on yksi turvallisimmista kaupungeista maailmassa ja upea kaupunki. Käytimme aikamme hop-on hop-off bussissa niin tarkasti, että joudimme juoksemaan Galwayn bussiimme. :D Paluumatka Galwayhyn sujuikin paljon menomatkaa joutuisammin.

Thai tanic -nimisen thai ravintolan auto
Perjantaina Galwayhin saapuivatkin sitten äitini ja isovanhempani. Menimme heitä vastaan bussiasemalle ja suunnistimme hiedän majoituspaikkaansa. Hetken istahdettuamme ja kaupassa käynnin jälkeen, suuntasimme kohti Galwayn keskustaa etsimään kivaa ruokapaikkaa. Menimme pubiin, jota Janne oli halunnun kokeilla jo jonkin aikaa: The Dail bar. Ruoka oli hyvää ja paikka oli tunnelmallinen. Tämän jälkeen teimme lyhyen nähtävyyskävelyn keskustassa ja suuntasimme sen jälkeen heidän majoitukseensa.

Syömässä
Lauantaina lähdimme Healy tours -bussilla Moherin jyrkänteille. Ollaan Jannen kanssa siellä jo kerran käyty, mutta nyt päästiin näkemään paikka kunnon auringonpaisteessa. Reissu oli kyllä hieno ja lämpöä riitti. Koska päivä oli erityisen lämmin, niin myös jyrkänteillä oli paljon väkeä. Tällä kertaa päätimme kävellä jyrkänteillä vähän erilaisia reittejä, minne emme viimeksi kerenneet tai päässeet huonon kelin takia. Muuten kiertoajeluun kuului tarinoita ja legendoja Irlannista sekä tietenkin hienoja maisemia.
Moherin jyrkänteet. Yritettiin ottaa selfie :D
Nyt sunnuntain vietämme Jannen kanssa suunnitellen ensi viikon reissua, sekä jossain vaiheessa täytyy aloitta ruuan valmistaminen äidilleni ja isovanhemmilleni. Ensi viikkoon!