Herkutteluviikko

Tällä viikolla on taas täytynyt opiskella enemmän, sillä kurssitöiden deadlinet lähestyvät taas ensi viikon puolella. Olemme kuitenkin ehtineet myös rentoutua kiireen keskellä herkutellen, iltaa istuen ja rugbyottelua seuraillen.
Kevät tekee kampusalueen kauniiksi
Viikko lähti käyntiin laskiaispullia syöden aamupalapöydässä, sillä Venla leipoi niitä suuren määrän sunnuntai-iltana. Pullista täynnä olevalla mahalla jaksoikin sitten lähteä tavallista aamupalaa paremmin aamukymmenestä iltakuuteen kestävälle opiskelupäivälle yliopistolle. Koska pelkillä pullilla ei kuitenkaan noin pitkää päivää yliopistolla jaksanut istua, pakkasin aamulla reppuuni sunnuntai-iltana valmistamiamme herkullisia tortilloja.

Koska laskiaistiistai on Englannissa ja Irlannissa pannukakkupäivä, aloimme tiistaina kämppisten kesken himoita herkullisia pannukakkuja tai siis suomalaisemmin sanottuna lettuja. Päätimme, että valmistaisimme lettuja illalla yliopistopäivän päätteeksi. Venla ei kuitenkaan malttanut odottaa iltaan, vaan hän meni ostamaan jo yliopiston ravintolasta houkuttelevan näköisen amerikkalaistyylisen pannukakun päiväruokailun aikaan :D. Illalla sitten Venla ja Sissel laativat sekä suomalaisen että tanskalaisen reseptin mukaisen lettutaikinan ja pitkään kestävä lettujenpaistotuokio alkoi. Itse livahdin tilanteesta huoneeseemme lukemaan artikkeleita sanikkaisten elinkierrosta :D. Pian kuitenkin käsky kävi tulla syömään lettuja, jotka olivat kyllä taivaallisen hyviä vaahterasiirapin, mustikoiden, mansikoiden ja vadelmahillon kanssa. Ei mennyt kauaakaan, kun suuri pino lettuja oli syöty. Minä sitten jouduin herkutteluhetken päätteeksi tiskariksi. Ainiin, tiistaina kävin myös yliopiston luomupuutarhajärjestön palstalla leikkaamassa mustaherukoita ja köynnöksiä, jotka veivät tilaa omenapuun latvustolta vanhan kivimuurin vieressä. Sää oli kolea, eikä tiistain tapaamiskerralla ollut minun lisäksi kuin 3 muuta järjestön jäsentä paikalla.

Lettuja!
Keskiviikko lähti käyntiin irlantilaisella aamupalalla Galwayn keskustassa sijaitsevassa ravintolassa. Olimme sopineet kämppisten kanssa viikonloppuna, että keskiviikkona syödään sitten vihdoin se irlantilainen aamiainen. Aamupalaan kuului 2 makkaraa, 2 siivua pekonia, munakasta, grillattua tomaattia ja jotain mustanmakkaran tapaista verimakkaraa. Aamupala nautittiin kahvin kanssa. Täytyy sanoa kyllä, että olihan se hyvää. Ei onneksi ollut nyt yhtä suolaista kuin Lontoossa Venlan kanssa syömämme englantilainen aamupala. Irlantilaisen aamupalan jälkeen lähdimme sitten kaikki yliopistolle, muut luennoille, minä GIS-labraan laatimaan paikkatietokurssiin liittyvää projektitehtävää yliopistoalueen pyörä- ja autoparkkien sijainnista. Syömällämme aamupalalla selvisi koko päivän, vasta aivan illalla nälän merkkejä oli havaittavissa.

Irlantilainen aamupala
Loppuviikko menikin sitten erilaisen illanvieton parissa. Tätä kuitenkin edelsi pitkä opiskelupäivä yliopistolla torstaina aamuyhdeksästä iltakuuteen. Torstain opiskelupäivän päätteeksi kävin ensin yliopiston pöytätennisclubin treeneissä, minkä jälkeen suuntasin asunnollemme, missä kämppikset olivat järjestämässä pienimuotoisia illanistujaisia. Pelasimme erilaisia juomapelejä muutaman tunnin, minkä jälkeen Rebeca ja asunnollemme kutsutut kaksi ranskalaista ja yksi meksikolainen vaihto-opiskelija suuntasivat latinolaistyyliseen baariin.

Perjantain pidin vapaapäivänä, mutta Venlan oli lähdettävä rankassa vesisateessa zoologian paikkatietokurssin maastoretkelle Spiddal -nimiseen paikkaan Galwayssa. Minä puolestaan lähdin aamulla kämppiksemme Sisselin kanssa Galwayn ostoskeskukseen ostamaan ruokaa viikonlopuksi. Sissel valmisti illalla meille kaikille tanskalaisen leipäillallisen. Hän leipoi ruisleivän kaltaista siemenrikasta tummempaa leipää, josta hän leikkasi siivuja. Siivujen päälle hän laittoi erilaisia täytteitä coctailpiirakoiden tapaan. Söimme esimerkiksi graavilohi-, kananmuna- ja tonnikalatäytteisiä leipiä. Kaikki variaatiot leivästä olivat mielestäni hyviä ja niistä tuli maha hyvin täyteen :D. Täydellä mahalla jaksoimmekin sitten lähteä seuraamaan lähikentällämme järjestettyä rugbyottelua, jossa paikallisjoukkue pelasi vierasjoukkuetta vastaan. Sää ei suosinut meitä lainkaan perjantaina, sillä koko päivän satoi vettä rankasti. Meillä oli avotaivaan alla paikat rugbyottelussa, joten olimme 40 minuutin pelin seuraamisen jälkeen aivan läpimärkiä sadeviitoista huolimatta. Lähdimmekin hieman ennen pelin päättymistä kotiin juomaan lämmintä teetä ja Pimm's colaa. Päätimme pelailla korttipelejä kämppisten kesken illan ja lähteä pelailun päätteeksi Galwayn yöelämään. Kovassa sateessa päätimme hyödyntää taksia, jota joutui kuitenkin odottamaan yllättävän pitkään. Taksikuljettaja sanoi, että on ollut kiireinen ilta kovasta sateesta johtuen. Kaupungin yöelämästä palattuamme ja yö burgerit syötyämme pääsimme takaisin asunnollemme, jossa vielä söimme Sisselin illallisen ylijäämäruokia.

Rygbyä seuraamassa vesisateessa
Rugbyn jälkeen maisteltiin Pimm's -juomaa, johon Venla oli Lontoossa tutustunut
Lauantaina tein oman nukkumisennätyksen, sillä pystyimme nukkumaan puoli kahteentoista asti. Yleensä herään viimeistään kymmeneltä aamulla valoon, vaikka olisinkin ollut ulkona myöhään. Lähdin aamupalan jälkeen Venlan kanssa kaupungille kiertelemään kauppoja.  Myöhemmin myös kämppiksemme, Sissel ja Rebeca liittyivät seuraamme. Kävimme heidän kanssaan ravintolassa syömässä falafel-annokset sekä juomassa Irish coffeet. Lauantai vierähtikin ulkona liikkuessa nopeasti. Venla ja Sissel lähtivät vielä lauantai-iltana Sisselin Jodel-sovelluksesta löytämien tanskalaisten työharjoittelua tekevien naisten kanssa Galwayn yöhön. Minä jäin tällä kertaa kotiin lepäämään.

Pyhän Patrikin päivä lähestyy, oletko valmis?