Myöhästynyt blogikirjoitus, koska Aransaaret!

Tämä viikko on ollut innostuneen odotuksen viikko sillä lauantaina Galwayhin saapui kavereitamme Jyväskylästä! Myös tanskalaisen kämppiksemme Sisselin poikaystävä saapui Galwayhin pe-la välisenä yönä.

Alkuviikkomme kului raporttejen kanssa tuskaillessa. Eräälle kursseista, joka loppui jo muutama viikko sitten, meillä (ja koko muulla ryhmällä) on vielä yksi raportti kesken. Tämä johtuu siitä, että ohjaajilla oli jonkinlaisia teknisiä ongelmia laboratoriokuvien kanssa ja tämän takia deadlinea on siirretty eteenpäin jo muutaman kerran. Luulimme että se pitäisi olla kuitenkin valmis tämän viikon torstaina, joten keskiviikkona tuskastelimme epäselvien ohjeiden kanssa. Myöhemmin keskiviikkoiltana saapui kuitenkin sähköposti, jossa kerrottiin deadlinen siirtyneen jälleen viikolla. Saimme myös lisäohjeita. Katsotaan miten ensi viikolla käy. Ensi viikolle sijoittuu myös toisen kurssin deadline. Tähän raporttiin on onneksi kuitenkin selkeät ohjeet ja laboratoriotyö ja sen merkitys oli helppo ymmärtää.

Välillä opiskelu voi olla ehkä vähän stressaavaa
Näiden raporttien kanssa stressailun aikaan meidän täytyi myös valmistaa illallista kämppiksillemme. Tällä kertaa teimme kermaista kalakeittoa, kaurarieskaa sekä mokkapaloja. Pääruoka onnistui erittäin hyvin ja saimme siitä kehuja. Ongelmat alkoivat, kun yritimme tehdä jälkiruuan mokkakuorrutusta. Asunnossamme ei ole kunnon mittoja, vaan olemme joutuneet käyttämään laseja. Tämä on sinällään ihan ok, mutta joskus leipoessa on aika tärkeää että tiettyä ainesosaa lisätään oikeassa suhteessa niinkuin ohjeessa lukee. Noh taisin sitten laittaa liikaa kahvia kuorrutukseemme (mittasin sen seokseen eri mukilla kuin kaikki muut ainekset) ja se ei meinannut millään jähmettyä. Hyvältä se kuitenkin maistui, mutta eihän se pysynyt mokkapalojenpohjan päällä ollenkaan.

Kalakeittoa ja kaurarieskaa
Tiistaina oltiin sen verran aktiivisia, että käytiin katsomassa Oscareita juuri voittanut elokuva La La Land. Molemmat kämppiksistämme olivat sitä hehkuttaneet, joten täytyihän se käydä katsomassa. Ja olihan se ihan hyvä elokuva. En halua keroa tässä mitään spoilereita, joten ei siitä leffasta sen enempää. :D

Perjantaina mentiin Sisselin kanssa kahville McCambridges nimiseen kahvilaan. Tilasin itselleni croissantin sekä baileys kaakaon. Kaakao oli hyvää, mutta ehkä liian makeaa. Tuli pieni makeaähky. Kaakaohetken jälkeen mentiin tutkailemaan Galwayta. Sissel oli käynyt aikaisemmin maistelemassa suklaata eräässä taidegalleriassa suklaanmaistelutilaisuuden yhteydessä, joten menimme katsomaan millainen paikka se on. Galleriassa oli myynnissä erilaisia tauluja sekä raaputettava maailmankartta, josta voi raaputtaa ne paikat joissa on käynyt. Vielä en raaskinut sitä ostaa, sillä se maksoi jonkinverran, mutta katsotaan jos se vaikka joku päivä tarttuisi matkaan.

Baileys kaakao
Taidegalleriasta löytyi söpö ikkunasyvennys
Ja nyt siihen syyhyn, miksi tämän kertainen blogikirjoitus on näin myöhässä. Kuten jo aikaisemmin mainitsin kaverimme Jyväskylästä tulivat moikkaamaan meitä Galwayhin. Lauantaina kiertelimme kaupungilla ja kävimme syömässä King's head nimisessä pubissa. Ruoka oli aika hinnakasta, mutta saihan sillä mahat täyteen. Tämän jälkeen siirryimme kaupan kautta asunnollemme ja vietimme iltaa täällä.

Käytiin me ulkonakin
Sunnuntaina lähdimme aamulla yhdeksän aikoihin kävelemään kohti bussipysäkkiä. Bussilla matkasimme satamaan, josta siirryimme pienen laivan kyytiin. Laiva suuntasi kohti Aransaarien suurinta saarta Inismorea. Sää suosi meitä sekä lauantaina, että sunnuntaina. Aurinko on paistanut ja on ollut melko lämmintä. Aransaarien reissu ei olisi siis voinut osua parempaan ajankohtaan! Toki etenkin aamulla oli hiukan tuulista, mikä vaikutti jonkin verran laivamatkaamme. Aallot heiluttivat pientä paattiamme aika intensiivisesti ja osa laivassa olleista matkalaisista voi pahoin. Meidän matkaseurueemme kuitenkin selvisi merimatkasta ihan hyvin.

Saarella vuokrasimme pyörät kympillä ja lähdimme kohti saaren ehkä kuuluisinta nähtävyyttä: Dun Aonghasaa. Toki matkan varrella oli kaikkea muutakin nähtävää. Paljon lehmiä ja hevosia, sekä kiviaitoja. Kiipesimme myös saaren korkeimmalle huipulle, jossa sijaitsivat jonkinlaisen rakennelman (ehkä linnan) rauniot.

Inismorella on paljon eläimiä ja kilometritolkulla kiviaitaa!
Maisemat saaren korkeimmalta kohdalta

Noin kahdeksan kilometriä pyöräiltyämme pääsimme viimein kohteeseemme: Dun Aoghasaan. Paikan päällä meidät yllätti pääsymaksu, joka edellytettiin että nähtävyydelle pääsi patikoimaan. Toki maksu ei ollut mitenkään budjettia romahduttava (3 euroa opiskelijalle ja 5 euroa aikuiselle), mutta tästä pääsymaksusta ei ollut missään aikaisemmin mitään mainintaa. Noh maksoimme pääsymaksun ja lähdimme kiipeämään kohti upeita maisemia. Paikka oli kyllä todella hieno. Atlantin valtameri näytti loputtomalta ja aallot liikkuivat aivan kuin hidastetusti. Välillä ne löivät kallion reunaan ja saattoivat nousta todella korkealle. Maisemat muistuttivat meitä vähän Cliffs of Moherin maisemista, mutta olihan tässä vähän erilainen fiilis sillä porukkaa ei ollut paikanpäällä aivan yhtä paljon kuin supersuositussa turistikohteessa Moherilla.

Dun Aoghasa

Dun Aoghasan maisemat

Vähän huippasi

Näiden maisemien jälkeen jatkoimme pyöräilyä. Pyöräilimme erään poukaman ohi, joka oli kuulemma hylkeiden asuinaluetta. Ja onneksemme saimme nähdä muutamia hylkeen päitä pilkahtamassa aina välillä veden pinnalle. Pitkän pyöräretken päätteeksi pysähdyimme paikalliseen pubiin Irish coffeelle. Paikan Irish coffee tuotti ehkä pienen pettymyksen sillä siinä ei ollut kuulemma tarpeeksi viskiä. Vielä ennen paluuta kerkesimme pyöriä Inismoren hiekkaisilla rannoilla bongailemassa simpukankuoria, joita olikin huuhtoutunut rannalle paljon. Paluun laivamatka olikin sitten paljon tulomatkaa tasaisempi. Nautimme paluumatkasta laivan peräkannella silitellen erästä, ei niin laivamatkasta innostunutta, kultaistanoutajaa.

Hieno pyöräilykeli

Tälläisiä seikkailuja tällä viikolla. Ensi viikolla onkin sitten luvassa Pyhän Patrikin päivä, joten meno Irlannissa on todennäköisesti hyvin erilaista. Ensi viikkoon!

Kynttilöillä on saatu tunnelmaa sateisiin päiviin